3 Aplikasi Atau Setting Yang Menghabiskan Bateri Smartphone


Auto Brightness

Aplikasi ini memang berfungsi untuk mengatur cahaya layar smartphone supaya anda dapat melihat skrin dengan jelas tanpa perlu mengatur brightness secara manual. Tetapi aplikasi Auto Brightness ini akan sangat memerlukan kuasa bateri.Ini kerana smartphone anda terus menerus menggunakan sensor brightness ini demi memberikan pencahayaan ketika anda menggunakan smartphone anda dalam keadaan terang mahupun gelap.

Screen timeout 

Screen Timeout ini terdapat dibahagian Settings.Screen Timeout juga mampu berfungsi mematikan skrin pada waktu smartphone tidak digunakan. Aplikasi ini juga akan menghabiskan bateri kerana secara tidak langsung, aplikasi atau setting ini mengaktifkan sebuah timer untuk menghitung waktu yang telah ditentukan.

Background Application

Apa yang dimaksudkan dengan background apps ialah ketika sebuah aplikasi tidak digunakan tetapi tetap berjalan di belakang skrin, misalnya aplikasi messenger yang tidak digunakan tetapi tetap berjalan jika ada notifikasi atau mesej masuk. Widget yang terpasang terlalu banyak juga akan menghabiskan bateri kerena disebabkan resource. Anda boleh gunakan aplikasi Greenify untuk mematikan background apps yang tidak diperlukan.

Selain tiga aplikasi ini masih ada beberapa lagi aplikasi yang dapat menghabiskan bateri smartphone anda tanpa anda sedari.

Sumber:L6 Forum
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 Komen:

Post a Comment