3 Sumpahan Misteri Yang Terjawab Oleh Sains

Di masa lalu, sumpahan dianggap sebagai jawapan dari peristiwa mengerikan yang tidak terjawab kebenarannya. Namun seiring dengan perkembangan ilmu pengetahuan, beberapa sumpahan mengerikan dapat terjawab kebenarannya oleh sains.

Berikut keterengan sains dalam membongkar tiga sumpahan paling mengerikan di dunia.

Sumpahan Mumia Firaun

Ada satu sumpahan paling terkenal menyelubungi kisah Firaun, iaitu barang siapa yang berani membuka makam atau kuburan firaun di dalam piramida akan meninggal dunia pada waktu itu juga. Sumpahan itu dikatakan paling ngeri sebahagian besar warga Mesir. Namun pada masa yang sama, para pengkaji purba dan para sains menemukan dan masuk ke makam kuno yang dikatakan menyimpan seribu bahaya yang boleh memudaratkan kesihatan manusia.

Di dalam makam kuno atau yang dikenal sarkafogus, terdapat spora halus tajam yang berbahaya, gas amonia, formalin, juga kandungan radioaktif seperti uranium. Kandungan-kandungan tersebut muncul akibat dari proses mumifikasi yang tertutup didalamnya selama ribuan tahun.

Sumpahan Pasukan Tertoka

Pada tahun 1974 warga Desa Yang di China menemukan artifak paling berharga di dunia iaitu 8000 artifak dari pasukan terakota yang berumur ribuan tahun. Tetapi setelah menemukan artifak berharga tersebut, warga desa mengalami kehidupan yang sengsara. Bukan kerana desa mereka digali untuk penelitian, melainkan tujuh warga yang menemukan jesteru jatuh sakit, ada juga di antara mereka mengalami kelaparan, hingga bunuh diri.

Tragedi tersebut membuat masyarakat percaya adanya sumpahan pada artefak pasukan Terakota. Namun baru-baru ini, segala kajian menjawab bahawa kawasan terbabit mengandungi banyak merkuri yang mengkontaminasi air, tanah, dan makanan penduduk setempat. Merkuri tersebut akhirnya meracuni mereka dan membuat tahap kesihatan mereka menurun dan jatuh sakit.

Garisan Mary King

Terdapat sebuah garis kecil berdekatan bangunan tua, Edinburg, Scotland yang diberi nama Garisan Mary King. Sebelum dibuka pada tahun 2003, garisan ini pernah diselubungi misteri. Ramai orang mengaku melihat jelmaan berupa bola api berterbangan dan jelmaan hantu lain. Ramai orang yang mengatakan apabila garisan itu dihantui dan disumpah oleh roh-roh pesakit, mayat akan dibuang di garisan itu.

Tetapi kajian membuktikan, jelmaan hantu tersebut sebenarnya diakibatkan oleh kebocoran-kebocoran gas beracun pada garisan itu. Garisan itu juga mengakibatkan kelembapan pada garisan yang membuat pantulan cahaya. Gas beracun dan kelembapan itulah yang menyebabkan mata manusia kerap terpengaruh dan akhirnya merasa menyangka yang mereka melihat hantu.

Sumber:LaporanSains6

Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 Komen:

Post a Comment