13 Tanda Anda Sedang Ditipu Dan Dibohongi



Perkara yang paling tidak menyenangkan adalah ketika saat anda dibohongi. Saat seseorang sedang berbohong, ia akan mengeluarkan tanda-tanda melalui gerakan tubuhnya. Jika pembohongan tersebut hanyalah kebohongan kecil yang tidak menyebabkan perkara besar pada kehidupan, mungkin Anda tidak perlu terlalu marah. Tapi bagaimana jika Anda sedang dibohongi tentang sesuatu yang sangat serius?

Jika seseorang sedang bercakap tidak jujur karana tidak berani untuk berkata yang sesungguhnya, mungkin Anda boleh menilai seseorang itu melalui sejarah kehidupannya. Seperti yang diulas dari laman sesawang lovepanky.com, kejujuran terkadang boleh menyakitkan, akan tetapi pembohongan boleh menghancurkan sesebuah hubungan. Tiga belas perkara berikut merupakan tanda-tanda anda sedang dibohongi atau ditipu oleh rakan terdekat,pasangan anda atau orang yang anda sayangi.

Mengalihkan mata kearah lain
Inilah alasan kenapa orang tua kita sering berkata, “Lihat mata saya!” ketika sedang bertanya pada anak-anak yang dicurigai sedang berbohong. Jika Anda bertanya pada seseorang dan ia menjawab tanpa berani memandang mata Anda, kemungkinan besar ia sedang berbohong.

Kelihatan Gugup
Salah satu tanda rasa gugup adalah peluh yang berlebih. Ketika seseorang berbohong, degup jantung mereka akan semakin cepat yang akan membuat peluh keluar dan wajah mereka mula kemerah merahan.

Tidak memberikan informasi yang jelas
Cerita yang disampaikan tidak disertai bukti bukti jelas yang dapat dipercaya. Hal ini berlaku kerana si pembohong sedang mengarang cerita di dalam kepala mereka sambil berkata-kata.

Terlalu banyak detail
Dari sudut lain, jika si pembohong memberikan terlalu banyak informasi yang tidak diperlukan, hal ini juga merupakan salah satu dari tanda pembohongan. Untuk mengelakkan pembohongan dikesan, seseorang akan memberikan banyak detail informasi sebagai pengalih perhatian dan membuat kesan bahawa mereka berkata jujur.

Cerita yang dibawa berubah-ubah
Semakin banyak Anda bertanya, semakin tidak konsisten dengan cerita yang akan disampaikan oleh si pembohong. Beberapa jenis pembohong tidak memiliki kemampuan untuk membuat sebuah cerita terdengar dapat dipercaya. Bahkan mereka juga lupa dengan hal-hal atau cerita yang sudah disampaikan sebelumnya.

Informasi yang disampaikan tidak sesuai dengan karakter
Setiap orang memiliki karakter dan perwatakan masing-masing. Jika Anda mengenal si pembohong dengan baik, maka akan lebih mudah mengetahui apabila mereka sedang berbohong. Misalnya teman Anda yang Anda sedia tahu bahawa dia belum ;agi memiliki passport bercerita bahawa mereka sekeluarga sedang bercuti keluar negara, sudah pasti ia sedang berbohong.

Jawapan defensif
Jika Anda merasa si pembohong argumentatif dan menjawab dengan kasar, itu juga jadi salah satu tanda Anda sedang dibohongi. Orang yang sedang berbohong perlu melindungi diri mereka sendiri.

Bahasa tubuh tidak tenang
Badan yang tidak tenang, melipat tangan di depan dada atau menjauh adalah pertanda kuat seseorang sedang berbohong. Bahasa tubuh adalah indikator paling kuat tentang seseorang yang sedang ingin menyelamatkan diri dengan cara berbohong.

Terlalu banyak gerakan tangan
Hati-hati jika si pembohong biasanya tidak terlalu banyak bergerak ketika sedang berbicara dan tiba-tiba banyak menggerakkan bahagian tubuh. Perkara ini biasanya dilakukan untuk membantu mengarang cerita dan mengalihkan perhatian Anda.

Bercakap dengan cepat
Percakapan yang terlalu cepat atau terlalu lambat menunjukkan kegugupan yang boleh timbul disebabkan berbohong. Jika kata kata terlalu cepat, seseorang ingin cepat-cepat menyelesaikan penjelasan yang tidak jujur, sedangkan bicara lambat adalah cara untuk menangguh waktu ketika seseorang sedang mengarang cerita.

Mengulang ucapan yang sama
Informasi sama disampaikan secara berulang-ulang. Bukan hanya untuk meyakinkan Anda yang sedang dibohongi, melainkan untuk meyakinkan diri sendiri.

Ragu-ragu dalam menyampaikan sesuatu
Jika seseorang tiba-tiba gagap atau ragu-ragu berbicara ketika Anda memberikan sebuah pertanyaan, maka kemungkinan besar si pembohong sedang berkata bohong. Kata-kata jujur akan mengalir dengan mudah tanpa harus berpikir panjang.

Sesuatu terasa janggal
Kata hati Anda dapat membuat Anda sulit untuk mempercayai apa yang disampaikan oleh si pembohong. Bahasa Tubuh juga dapat dikesan jika seseorang sedang membohongi Anda.

Sumber:Liputan6
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 Komen:

Post a Comment